کد مطلب:48485
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:30
بانظر به آية 10 سورة احقاف، چرا خداوند قوم ظالم را هدايت نميكند؟
هدايت اقسام و مراتبي دارد كه عبارتند از:
1ـ هدايت فطري و غريزي، هدايت در آية 50/طه ناظر به اين معني است. 2ـ هدايت عقلاني; كه با بخشيدن قوة تفكر به انسان ارزاني شده و در روايات از آن به رسول باطني تعبير ميشود. 3ـ هدايت بروني; كه از طريق ارسال پيامبران انجام گرفته و در روايات از آن به رسول ظاهري تعبير شده است. 4ـ توفيق و عنايت رحماني كه ويژة بندگان خاص است و در آية شريفة و خداوند بر هدايت، هدايتيافتگان ميافزايد. (مريم/76)، به اين مرتبه از هدايت اشاره شده است. 5ـ قدرت ايماني ويژه و فوقالعادهاي كه عصمت را به همراه ميآورد. و مقصود از هدايت در آيه (90/انعام) اين مرتبه از هدايت است.
از بين اقسام پنجگانة هدايت، سه قسم نخست فراگير و عام است و شامل تمام انسانهاي مؤمن و كافر ميشود، اما هدايت در مرتبة چهارم و پنجم، نتيجة شايستگيهاي فردي و عمل صالح بوده و تنها به گروه خاصي از بندگان خداوند اختصاص دارد. مرتبة پنجم هدايت كه مرحلة عصمت است، ويژة پيامبران و ائمه: و مرتبة چهارم، از آنِ ساير بندگان شايستة خداوند است.
اين تقسيمبندي دربارة ظالمان نيز جاري است و آنان به جهت ظلمشان از هدايتهاي ويژه پروردگار بيبهره خواهند بود. البته بايد توجه داشت كه ظلم نيز خود مراتبي دارد و منظور از ظالمان در آيه 10 سورة احقاف كساني هستند كه از حق اعراض كردند و به خداي متعال و فرستاده او ايمان نياوردند فَ ?‹َامَنَ وَ اسْتَكْبَرْتُم چنان كه در آية 13 سورة لقمان، شرك به خداي متعال ظلم بزرگ خوانده شده است يَـَبُنَيَّ لاَتُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُـلْمٌ عَظِيم.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.